Eritrea

Hanishöana tillhör Eritrea

Hanishöarna i Röda havet

På Afrikas horn finner vi landet Eritrea som gränsar till Sudan i väst, Etiopien i söder och Djibouti i sydöst. Man har kust mot Röda havet och Hanish öarna tillhör Eritrea. Landets huvudstad heter Asmara men kallas ofta för Lilla Rom för att staden har en italiensk profil. Asmara är landets största stad med över 500 000 invånare. Som valuta så använder man sig av ERN som är Eritrean Nakfa. Den här valutan introducerades så sent som 1997 då man fortfarande använde sig av etiopiska birr. I Eritrea så talas det en massa olika språk och man har beslutat sig för att alla är likvärdiga. Därmed så finns det inte ett officiellt språk, men rent praktiskt så är det så att de allra flesta talar antingen tigre eller tigrinya. Man använder sig också av arabiska, vilket behövs i regionen. Många kan också engelska och italienska.

Geografi och historia

Ottomanska riket

Ottomanska riket 1792

En gång i tiden så var Eritrea en del av Etiopien då landet var en del av Aksum kungadömet som florerade fram till på 700-talet då det föll. Landet har gott om berg och klimatet är mycket hett och torrt. I bergsområdena så finns det dock svalare platser där det går bra att odla. Vid Röda havets kust så finner man dock några av Afrikas allra varmaste platser. Under 1500-talet så var Eritrea en del av det Ottomanska riket och senare så tog Egypten över styret. Italienarna kom in i bilden 1885 då de intog kustområdet. Eritrea förblev under italienskt styre fram till det Andra Världskriget då britterna tog över. 1962 så utsågs landet som en etiopisk provins. Detta följdes av inbördeskrig som pågick under flera decennier.

1993 så godtog Etiopien att Eritrea var ett eget land då man med hjälp av FN hade hållit omröstningar och kommit fram till att detta var vad de allra flesta eritreanerna ville. Man tänkte sig ett samarbete mellan de två länderna men det här gick inte så bra då man genast blev osams om gränsdragning. Striderna mellan länderna har lett till många döda och det råder fortfarande oroligheter i gränsområden vilket driver folk på flykt från sina hembyar.

Ekonomi och kultur

Asmara på natten

Asmara nattetid

I Eritrea så kan man säga att nära hälften (50-60%) är kristna medan den andra hälften (40-50%) är sunni-muslimer. Det här landet tampas med att en så pass stor del av befolkningen inte är läskunniga. Man räknar med att nära häften av landets invånare inte kan läsa. Man firar nationaldag den 24 maj eftersom det var denna dag, år 1993, som man utropade sin självständighet från Etiopien. Det här är ett fattigt land där man lever på jordbruket och fisket. Länder som handlar med Eritrea är England, Ryssland, Malaysia, Italien, USA och Turkiet.

Röda havet

Berättelsen från Bibeln om uttåget ur Egypten och hur Röda havet delades i två är världsberömd. Det sägs till och med att alla vattenansamlingar vid detta tillfälle delades i två som en manifestation om det mirakel som skedde i samma stund. Nu är det inte säkert att Bibelns Yam Suf är samma hav som det hav som vi idag kallar för Röda havet, men man tror att det kan vara så då det ligger i samma region mellan Afrika och Asien. Röda havet är sammanlänkat med Indiska oceanen via Bab el Mandeb sundet och Adenviken. Havet har en längd på 1 900 km och är som djupast 2 635 meter medan medeldjupet ligger på 500 meter.

Röda havet är inte rött

Röda havet

Röda havet

Att man kallar detta hav för rött beror inte på att vattnet faktiskt är rött utan på att man med jämna mellanrum ser algblomningar med röd klorofyll i dess vatten. Det finns också berg i närheten som är rödaktiga i karaktären och som på hebreiska heter de röda bergen. Här finns också en koppling till Bibeln och Esau som på många sätt sammankopplas med den röda färgen. De olika kulturerna som har funnits omkring detta hav har gett vattnet lite olika namn. I Persien så fick det under Akemeniderna heta det Södra havet och det här kan också vara en anledning till att man idag kallar det för Röda havet då norr inom asiatisk kultur traditionellt sett har symboliserat av färgen rött.

En länk mellan Medelhavet och Asien

Det skulle dröja rätt länge innan det här havet blev intressant för Européer men när Suezkanalen invigdes år 1869 så var handelsleden mellan Indiska oceanen och Medelhavet ett faktum och Röda havet fick en helt ny signifikans som en del av denna sjöfartssträcka. I modern tid så har denna handelssträcka haft särskild betydelse för oljehandeln och transporten av olja från Persiska viken och vidare ut i världen. Under konflikter så har Suezkanalen kunnat stängas som en politisk handling av makt och än idag så är den här kanalen viktig även om man inte längre på samma sätt behöver den för handel mellan olika världsdelar.

Flora och djurliv

Korallrev i röda havet

Korall

I Röda havet så finns det ett fantastiskt ekosystem med tusentals fiskar och plantor. Här finns det arter som är fullständigt unika och som man inte finner någon annanstans. Havet har ett långt korallrev som anses vara flera tusen år gammalt. Revet ger upphov till laguner som ger perfekt livsmiljö för unika arter. Många reser hit för att få simma med delfiner då dessa finns naturligt på plats. Som människa får man dock vara försiktig för här finns det giftiga arter som är livsfarliga för oss och det gäller att man rör sig i och omkring vattnet tillsammans med en guide som vet hur detta kan göras på ett säkert sätt.

Avsaltning av vatten

Vattnet i Röda havet är väldigt salt och på grund av detta så jobbar man effektivt med avsaltning för att möta det behov som finns i regionen av sötvatten. Det här är inte helt utan påverkan på havet. Processen leder nämligen till att man släpper ut de kemikalier som används för att avsalta. Man tror att det kan vara så att denna verksamhet är skadlig för korallrev och fiskar, och att det här kan komma att få effekt i framtiden då man kanske inte längre kommer att kunna fiska som man gör idag i havet på grund av att fisken blir sjuk av allt smuts som släpps ut.

Adenviken

Adenviken sammanlänkar den Indiska oceanen med Röda havet via Bab el Mandeb sundet. Det här är en vik som på ett naturligt sätt utgör en gräns mellan Somalia och Yemen. Viken ligger alltså mellan Afrika och Asien och den har ett klimat som liknar det som man finner lite längre ut i Arabiska havet. Adenviken heter Gulf of Aden på engelska och här är trafiken tät eftersom viken används som transportsträcka för att skeppa olja från Persiska viken västerut. Med tanke på detta så är det inte så konstigt att detta även är ett centrum för somaliska pirater som sätter skräck i luttrade sjömän med utpressning och sjöröveri.

En havsvik i Indiska oceanen

Oljeraffinaderi i Adenviken

Oljeraffinaderi i Adenviken

Adenviken förbinder alltså Indiska oceanen med Medelhavet via Röda havet och Suezkanalen. Viken har flera viktiga hamnar såsom Berbera i Somalia, Aden i Jemen och Djibouti i Djibouti. Viken hette en gång Berbera viken efter hamnstaden Berbera som ligger i vikens södra del. Med tiden så kom dock staden Aden att få mer betydelse och då bytte man namn på viken. Varje år så passerar cirka 20 000 skepp för att ta olika slags laster mellan Indiska oceanen, Arabiska havet och Medelhavet.

Handel via viken

Tankfartyg i Adenviken

Tankfartyg i Adenviken

Viken används som handelsväg för olja som kommer från Persiska viken och därmed kan man se den som livsviktig för världsekonomin. Man räknar med att en tiondel av världens sjö-olja transporteras denna väg. Indien tar emot import i miljardformat via viken och skickar även en hel del export samma väg.

Djurliv och ekologi

Sköldpadda

Sköldpadda

Adenviken har ett rikt djurliv och intressant ekologi där många olika arter lever i symbios med varandra. Här finns det fisk, koraller och unika fågelarter. Tidigare så har djurlivet frodats då människor inte har påverkat deras miljö nämnvärt men detta har förändrats i och med alla transporter som tar sig genom sträckan. Idag så är man rädd för att alla handelstransporter och den mänskliga aktiviteten i området kan komma att rubba ekologin med följd att arter inte längre kan leva i och omkring vattnet.

Varning för att färdas i viken

Piratflagga, pirater i Adenviken

Pirater härjar i Adenviken

Sedan början av 2000-talet så har Adenviken fått ett dåligt rykte på grund av de somaliska piraterna. Det har till och med utfärdats varningar om att alls inte färdas på dessa vatten i mindre båtar som segelbåtar och yachter. Även större fartyg har bordats och hållits gisslan så det här är ett problem. Man har försökt att motverka pirataktiviteterna genom att skicka ut patruller för bevakning och det här har gett resultat. Förutom sjörövare så är området också utsatt för terrorism med bombattacker som den som drabbade det amerikanska skeppet USS Cole år 2000 i hamnen Aden.