Somalia

Naturen i Somalie

Somalias natur

På Afrikas horn vid Adenviken ligger Somalia som gränsar till Kenya, Etiopien och Djibouti. Landet har två stora floder, Shebelle och Juba, men är i stort sett ett mycket torrt och bart land. Landet blev självständigt den 1 juli 1960. Då bröt man sig loss från det som tidigare varit en sammanslagning av brittiska Somaliland och italienska Somaliland. Somalia har omkring 8,5 miljoner invånare och huvudstaden är Mogadishu. Huvudspråken är somaliska, arabiska, italienska och engelska och valutan kallas för Somali shilling. De flesta somalier är sunni-muslimer. Läs- och skrivkunnighet i landet är mycket låg, och man räknar med att enbart omkring 40% av landets befolkning kan läsa och skriva.

Lite historia

Somalia är hårt drabbat av pirater

Pirat i Somalia

Det går att skriva böcker om Somalias historia men om man ska sammanfatta den så kan man säga att landet har funnits som någon form av nation under mer än 2000 års tid. Under slutet av 1800-talet så kom britter, italienare och fransmän för att ta en bit av Somalias landmassa. Dessa länder kom att bråka om vem som skulle få den största biten av den somaliska kakan men till slut så blev landet självständigt. Trots att man nu var fria från européernas bråk så blev läget i landet inte stabilt. Olika grupper ville ta makten och man stred även med grannlandet Etiopien om territorium. Somalia försökte få hjälp från andra länder men de förlorade till sist mot Etiopien. Regering efter regering har krossats med statskupper och under 1990-talet så var det ingen som ville ta ledningen för nationen. Man räknar med att de konstanta inbördeskrigen sedan 1990-talet har lett till omkring en halv miljon människors död. Dessutom så hamnar somaliska pirater i nyheterna då de bordar kommersiella såväl som privata skepp för att ta gisslan.

Ekonomi

Man kan inte tala om tunga somaliska industrier men det finns en viss produktion av tyger, samt utveckling och förfining av olja och socker. Dessutom så odlar man bananer, kokosnötter och majs och så fiskar man förstås. Somalia exporterar boskap, bananer, fisk och kol.

Intressanta fakta om Somalia

Adenviken är en del av den Indiska oceanen och Somalia var ett av de länder som kände av tsunamin år 2004. Man har väldigt få fall av HIV i detta land men barnadödligheten är hög på grund av torka och problem med andra sjukdomar. I det Antika Grekland så hade man stor respekt för Somalia som då kallades för Punt kungadömet. Detta berodde en hel del på landets strategiska position som gjorde att det var av stort intresse för de som handlade i regionen.

Sokotra

Sokortakarta

Karta över Sokotra och dess öar

Sokotra som också kan stavas Socotra är en mindre skärgård med fyra öar som ligger i Indiska oceanen och som idag tillhör Jemen i Asien. Den här ön har en gång tillhört Somalia och faktum är att den ligger närmre Somalia så man kan förstå att det finns de som upplever att det här fortfarande är en somalisk ö. Ön är 132 km lång och 50 km bred. Den är otroligt isolerad och har flera växtarter som inte finns någon annanstans. De röda stenarna som finns längs vissa stränder och öns mystiska natur har gett den smeknamn som “drakblods-ön” och ”världens mest utomjordiska plats”. De andra öarna som ingår i samma ögrupp är Darsa, Samha och Abd Al Kuri.

Sokotras historia

Det är inte bara Somalia som kan hävda att det här är deras ö. Under forntiden så tror man att ön var en grekisk koloni och under medeltiden så ska den ha bebotts av sjörövare som gjorde livet svårt för den som kom förbi på väg in och ut ur Adenviken. Sokotra har även erövrats av Portugal och till sist av Storbritannien innan den i modern tid överläts till Jemen. De som idag bor på ön är muslimer och man räknar med att huvudstaden Hadibu har omkring 9 000 invånare. Idag anses dessa öar vara ett världsarv på grund av den unika naturen som finns på plats.

Geografi

Socotras klimat

Klimat på Socotra

Förutom de fyra öarna så har denna skärgård flera obebodda klippöar som är av stor vikt för sjöfåglar. Sokotraöarna är inte av vulkansort utan kontinentala vilket är unikt i regionen. Här råder ett tropiskt men torrt klimat och på huvudön så finner man fantastiska tropiska sandstränder, berg och sandslätter som för tankarna till Sahara. Ön har också enorma kalkstensgrottor.

Klimat och kultur

Drakblodsträd

”Drakblodsträd” på Sokotra

I och med att klimatet är torrt tropiskt så får man en årlig medeltemperatur som ligger över 25°C. Öns inland får mer regn än kusterna och under monsunperioden så drabbas den av starka vindar och hård sjö. Många platser på ön bjuder på syner som är som ur en bok om en annan tid och plats. Det finns fortfarande gott om små stenhus och hyddor där folk bor, och även om man har en flygplats och kan erbjuda moderna faciliteter i huvudstaden så är många platser i stort sett orörda och man lever så som man alltid har gjort. Män går klädda i arabiska sjalar om huvudet som skydd mot solen samt med tygstycken om höften och man lever förstås av den rikedom som Indiska oceanen bjuder på i form av fisk.

Arabiska havet

Arabiska havet kallas även för Arabiska sjön och ligger inkilat mellan Arabiska halvön och Indien. Den som har varit på semester i Goa i Indien har badat i detta hav som är otroligt vackert men också ganska tufft med stormar som gör det svårt att ta sig fram under vissa tider på året. Havet täcker en yta på 3 862 000 kvadratkilometer och den bredaste delen av havet spänner över 2 400 km. Havets djupaste punkt ligger på 4 652 meters djup och det har flöden in i Röda havet och är sammankopplat med Persiska viken. Den största floden som mynnar ut i detta hav är Indusfloden.

Länder vid Arabiska havet

Länder som har stränder vid det Arabiska havet är:

Längs med kusterna så finns det många viktiga städer med hamnar som används för handel och transporter av varor till och från regionen.

I havet så finns det även gott om öar som tillhör de närliggande länderna. Här kan Sokotra, Astola och Andrott nämnas.

Viktiga hamnstäder

Karachi är en viktig hamnstad i Arabiska havet

Hamnen i Karachi, Pakistan

En av de viktigaste hamnstäderna vid Arabiska sjöns kust är Karachi i Pakistan. Det här är en mycket aktiv hamn som hanterar hela 60% av landets lasttransporter. Alldeles vid hamnen så finns städerna Saddar och Kiamari och viktiga industriella områden som behövs för arbetet i Karachi.

En annan viktig hamnstad är Salalah i Oman. Den här hamnen är rätt ny och fokuserar på containertransporter. För många som jobbar som sjömän i den här delen av Arabiska havet så är hamnen Salalah en skön syn. Det är inte bara tuff sjö som kan göra det farligt att befinna sig på detta hav, det finns också gott om Somaliska pirater som ibland vågar sig på transportfartyg. Många gånger så får fartyg betala en massa pengar för att slippa undan de somaliska sjörövarna och då kommer de strax därpå till Salalah där de kan vila ut och glädja sig åt att fortfarande ha livet i behåll.

Ekologi och djurliv

Korall

Korall

På grund av de stora temperatursvängningarna i luften och i vattnet så är klimatet i detta hav rätt så extremt. Det här gör att man finner ett spännande djurliv och ett ekosystem som klarar av den här typen av hård natur. I vattnet så finns det korallrev såväl som gräsbäddar och unika undervattenhabitat där mollusker frodas. Här kan man även finna mangroveträsk där det finns träd som är hela 6 meter höga. Längs kusterna kan man finna fiskar som barracuda och frökenfiskar. Djurlivet inkluderar även unika arter av sköldpaddor, valar, delfiner och späckhuggare.

Miljöförstörelse

Det Arabiska havet är ett oljecentrum och det här har fått konsekvenser för miljön. På grund av oljespill och det slitage som hanteringen av olja leder till så finns det arter som har påverkats på ett negativt sätt. Sedan så är det förstås så att Arabiska sjön och dess olika öar och länder är av intresse för turister som inte alltid hanterar korallrev och andra naturliga habitat på rätt sätt. En annan sak som bidrar till miljöförstörelse i området är de krigsaktiviteter som pågår i och mellan de olika länderna.

Adenviken

Adenviken sammanlänkar den Indiska oceanen med Röda havet via Bab el Mandeb sundet. Det här är en vik som på ett naturligt sätt utgör en gräns mellan Somalia och Yemen. Viken ligger alltså mellan Afrika och Asien och den har ett klimat som liknar det som man finner lite längre ut i Arabiska havet. Adenviken heter Gulf of Aden på engelska och här är trafiken tät eftersom viken används som transportsträcka för att skeppa olja från Persiska viken västerut. Med tanke på detta så är det inte så konstigt att detta även är ett centrum för somaliska pirater som sätter skräck i luttrade sjömän med utpressning och sjöröveri.

En havsvik i Indiska oceanen

Oljeraffinaderi i Adenviken

Oljeraffinaderi i Adenviken

Adenviken förbinder alltså Indiska oceanen med Medelhavet via Röda havet och Suezkanalen. Viken har flera viktiga hamnar såsom Berbera i Somalia, Aden i Jemen och Djibouti i Djibouti. Viken hette en gång Berbera viken efter hamnstaden Berbera som ligger i vikens södra del. Med tiden så kom dock staden Aden att få mer betydelse och då bytte man namn på viken. Varje år så passerar cirka 20 000 skepp för att ta olika slags laster mellan Indiska oceanen, Arabiska havet och Medelhavet.

Handel via viken

Tankfartyg i Adenviken

Tankfartyg i Adenviken

Viken används som handelsväg för olja som kommer från Persiska viken och därmed kan man se den som livsviktig för världsekonomin. Man räknar med att en tiondel av världens sjö-olja transporteras denna väg. Indien tar emot import i miljardformat via viken och skickar även en hel del export samma väg.

Djurliv och ekologi

Sköldpadda

Sköldpadda

Adenviken har ett rikt djurliv och intressant ekologi där många olika arter lever i symbios med varandra. Här finns det fisk, koraller och unika fågelarter. Tidigare så har djurlivet frodats då människor inte har påverkat deras miljö nämnvärt men detta har förändrats i och med alla transporter som tar sig genom sträckan. Idag så är man rädd för att alla handelstransporter och den mänskliga aktiviteten i området kan komma att rubba ekologin med följd att arter inte längre kan leva i och omkring vattnet.

Varning för att färdas i viken

Piratflagga, pirater i Adenviken

Pirater härjar i Adenviken

Sedan början av 2000-talet så har Adenviken fått ett dåligt rykte på grund av de somaliska piraterna. Det har till och med utfärdats varningar om att alls inte färdas på dessa vatten i mindre båtar som segelbåtar och yachter. Även större fartyg har bordats och hållits gisslan så det här är ett problem. Man har försökt att motverka pirataktiviteterna genom att skicka ut patruller för bevakning och det här har gett resultat. Förutom sjörövare så är området också utsatt för terrorism med bombattacker som den som drabbade det amerikanska skeppet USS Cole år 2000 i hamnen Aden.